Letmatrosen & Skibsrederen - fredag 27. februar 2015

Godt 30 deltagere kom til fællesspisning, og fik selskab af yderligere 10-12 deltagere, inden det dobbelte foredrag med Katrine Bertelsen og Erik Venøbo. Sejlere fra Frederikssund, Holbæk, Jægerspris, Orø og Roskilde havde fundet vej til Herslev.


Første halvleg stod Katrine Bertelsen for. 

Vi kom godt omkring kilder og troværdighed; Katrine fortalte, 'Selv brugtvognsforhandlere har højere troværdighed end journalister i befolkningens øjne - vi "overgås" faktisk kun af politikere og telefonsælgere'.  
 
Kilder og troværdighed

Flere slags kilder:
Dem der ævler og væver 

og dem der taler klart og tydeligt 

Og dem der siger ”Jeg vil godkende artiklen”


Erik Venøbo har præsteret, hvad få andre - eller ingen - kan klare på sine single-hand sejladser. Mindst en måned inden sejladserne begynder han at stille om på sin døgnrytme, for at klare sejlads i flere døgn, uden søvn. 'Det står ikke i Sundhedsstyrelsens vejledninger, for sundt er det sgu ikke' som han bemærkede. 
 
Hele præsentationen var præget at stor humor og selvironi. Fra barndomsminder, hvor fiskerdrengene legede på havnen dage lang, men gik i skole, hvis vejret var for dårligt, og var for koldt

Som én af HSS' aktive single-hand sejlere skrev i en takkemail: 'Tak for et fint arrangement i aften. Det var meget underholdende med to gode fortællere. Jeg grinede som jeg sjældent har gjort da Erik viste den video med båden under havnemanøvre hvor konen ikke ville springe 2½ m'.



Budskaber uden omsvøb, og masser af humor og selvironi, går man aldrig fejl af.
Intet er - ifølge Katrine Bertelsens egne ord - unikt og fantastisk. Men denne klubaften var temmelig tæt på.



MinBåd - Kapsejlads | 13-02-2015 11:04 | af Troels Lykke

Erik Venøbo på Lipstick
Erik Venøbo sejler også solo-sejlads i år i sin 34 fods båd, designet af Lars Olsen. Både Silverrudder og Sjælland Rundt skal sejles. FOTO: KATRINE BERTELSEN

Mød en af Danmarks sejeste solo-sejlere Erik Venøbo

Først vandt Venøbo Sjælland Rundt solo i sin 34 fods båd, derefter sejlede han alene på ferie til Sverige, Norge og Skotland. Sæsonen sluttede med BådNyts Silverrudder, hvor flertallet udgik.

Tendensen om at danskerne køber en billig, brugt sejlbåd og derefter får maksimal sejlglæde ud af den passer. Det er 55-årige Erik Venøbo fra Bønnerup Strand et godt eksempel på. Kun 118.000 kroner betalte han for den danske 3/4 tonner Lipstick, tegnet af den kendte danske båddesigner Lars Olsen. En båd, der var designet til den daværende IOR-måleregel, hvor bådene var smalle agten til og meget bred midt på. I dag er bådene langt bredere agten til.

Men Lipstick var virkelig en hot sag i 1978, hvor den sejlede fra en anden 3/4 tonner, styret af sejlsportsikonet Paul Elvstrøm. Det skete under det dengang prestigefulde stævne, Gordons Gin Cup i Vedbæk.

Nu kæmper den 34-fod lange båd typisk med en mand om bord. Erik Venøbo tog dog i år, også ni gaster med under Palby Fyn Cup fra Bogense, da han ville øge sammenholdet i den lille Bønnerup Sejlklub med 40 medlemmer.

Knækkede mast ved Skagen

Sidste år sejlede Lipstick med en helt ny mast, da den 35 år gamle mast knækkede dramatisk ved Grenen i Skagen i 15 m/sek., da han sidste år sejlede alene hjem fra Norge. Erik Venøbo forklarer om haveriet.

-Der lød et meget højt smæld oppe fra masten. Jeg var i samme sekund helt klar over, hvad det betød. Masten var i gang med at trimme kraftigt om, ja faktisk at knække. Jeg nåede meget kort lige at se, at den var helt knækket, og på vej ned til mig i cockpittet. På det tidspunkt var jeg allerede i et flyvende dyk, i bedste hjemmeværnsstil, på vej helt ned i bunden af cockpittet.

Da jeg ligger der med næsen helt nede i storskødet hører jeg, at den øverste halvdel af masten lander ret ned i sidedækket. Derefter vælter masten ud over siden og brækker så resten af masten af. Der sad jeg så og kiggede lidt, og min tanke var vel nok, at det var dog et helvedes rod uden ret meget system i.

Siden fik Erik Venøbo smidt masten over bord, så den ikke slog hul i skroget. Heldigvis var masten forsikret, hvilket havde stor betydning for den garvede havhund, der før har været både fisker, sejlmager og pædagog.

Sjælland Rundt på 58 timer

Lige nu kæmper han med sin højre arm, der smerter, når han bruger den i visse stillinger, men sejle alene, det kan Erik Venøbo. Det var i Sjælland Rundt, at han blev kendt i sejlerkredse. Alle sagde, at det var hul i hovedet at sejle alene rundt om den ø, da det kræver meget navigation i op til 60 timer.

Seks solo-sejlere stillede op, men kun to gennemførte og den anden båd, En Dehler 34, der gennemførte, måtte have hjælp, da skipperen Ole Jessen faldt i søvn ved mållinjen, som han sejlede forbi. Derefter måtte hustruen sejle ud og vække ham, da Ole Jessen sejlede faretruende ud mod T-ruten, hvor erhvervstrafikken holder til. Siden har Helsingør Sejlklub indført et obligatorisk pitstop for solo-sejlerne, så de sikres søvn.

– Jeg tror ikke Sjælland Rundt bliver mere sikker af den grund, for er du inde og sove i tre timer, så går kroppen i dyb søvn og er svær at vække. Jeg var vågen i alle 58 timer. Jeg er vant til at være vågen i to døgn i træk fra min tid som fisker i Nordsøen, med få powernaps. Det som er galt for mange singlehand-sejlere er, at de ikke ved hvornår grænsen er nået. Ingen ved hvordan kroppen fungerer efter 40 timer. Min balancenerve bliver svækket efter et døgns sejlads, så når jeg er på dækket, så kravler jeg, for ikke at falde i vandet, siger solo-sejleren, der holder sig vågen ved selv at styre båden.

Han bruger kun selvstyreren, når han skal på dæk, spise eller skal på toilettet. Slipper Erik Venøbo roret, går Lipstick lige op i vinden, da båden har et fritstående spaderor, der dog også giver god kontrol selv i hårdt vejr med fuld sejlføring på kryds. Båden har nemlig en tung 2,4 ton køl, der dermed har en høj kølprocent på over halvtreds, da båden kun vejer 4,5 ton.

Til Skotland alene

Efter Sjælland Rundt havde den jyske sejler ikke fået nok sømil under kølen og efter to dages pitstop hjemme i Bønnerup Strand, stak han videre til Sverige. Det var med en ven, for hustruen Dorte har ikke lyst til at sejle. I Sverige mødte han en gammel ven fra fiskeriet og han havde fanget en gennaker i vandet til Erik Venøbo, der blev glad for det nye spilerlignede sejl. Siden blev vennen sat af i Skagen, hvorefter turen gik til Norge i Kristianssand.

– Jeg skulle egentlig videre op i Oslofjorden, men så stod vinden i øst og så tænkte jeg, at jeg tager til Wick i Skotland og videre til Orkney Øerne for at møde min ven, Katrine. Jeg satte min nye gennaker, som var fisket op fra vandet, og efter fire dage i let vind, var jeg i Skotland, forklarer solo-sejleren, der siden sejlede ned langs Skotlands vestkyst og ned til Oban og fik sig noget god whisky. Siden sejlede han gennem Caledonien kanalen, hvor der er over 25 sluser.

– Det tog fire dage og kostede 1500 kroner i sluseafgift, siger Erik Venøbo, som derefter måtte vente to dage i Losiemouth, da han ikke kunne komme ud af havnen på grund af ekstremt lavvande.

Hjem til Fyn rundt alene

Siden sejlede han 460 sømil til Skagen, samlede Katrine op i Grenå og videre ned til Thurø. Her blev bådens køl blev tjekket hos Walsteds Bådeværft, før han deltog i BådNyts kapsejlads, Silverudder fra Svendborg, hvor 180 solo-sejlere startede, men kun 41 gennemførte.

Lipstick på land før Silverrudder 2014
Her kommer båden på land hos Walsteds før Silverrudder i september 2014. FOTO: KATRINE BERTELSEN

– Den sejlads var en lige så stor oplevelse, som Sjælland Rundt. Jeg var 47 timer og 56 minutter om at sejle rundt om Fyn i meget let vind. Tidsgrænsen var 51 timer, så jeg nåede det lige. Og tænk, at der er kommet en kapsejladsform, hvor man kan sejle i en gammel båd og stadig vinde. Jeg blev nummer seks i mit løb, hvor der var 57 både, siger Erik Venøbo, der mener at solo-sejlads er det nyt hit i den danske sejlerverden.

-I det her pædagog-gennemsyrede samfund, hvor alle lever beskyttet, så synes jeg det er godt, at der er kommet nye kapsejladser, hvor man kan tage ud og blive brugt. Det er oppe i tiden, alle har brug for at ramme muren og lære sig selv at kende. Og det at drive sin egen båd giver en stor glæde ved at sejle. Alle manøvrer skal planlægges, for man har kun to hænder, slutter Erik Venøbo.

Erik Venøbo
Du kan møde Erik Venøbo på Boat Show i Fredericia d. 7.-8. marts, hvor han fortæller om sine oplevelser som solosejler. FOTO: KATRINE BERTELSEN
Ti gode råd til sejlklubber, der gerne vil på forsiden:
  1. Journalisterne kan ikke overskue det hele. I højsæsonen er der bunker af kapsejladser mm. Så det er op til klubberne, at sørge for, at medierne får besked.
     
  2. Det behøver ikke at være en historie der vælter verden. 
     
  3. Indled historien med fakta: Hvad, hvem, hvor, hvornår, hvorfor. 
    Vedlæg 
    resultatlister (link eller pdf), fotos med angivelse af fotografens navn.
    Husk, at fortælle, hvem der er på fotoet, og i hvilken situation. Gerne fotos med mennesker på!
     
  4. Find noget at hænge hatten på:
    Sjove episoder, find en menneskelig vinkel / historie, noget helt særligt for dette arrangement.
     
  5. For eksempel, en kapsejlads: 
    Hvor mange deltagere var der, var det godt eller dårligt vejr (mange kæntringer). 
    Var banelederen god? 
    Var der mange sorte flag? Nogen protester eller skandaler? 
     
  6. Husk udtalelser fra sejlere, stævneledelse, klubformand eller hvem der har noget fornuftigt at sige. Ikke plidder pladder, så er vi hellere fri.
     
  7. Husk telefonnummer på en kontaktperson, der tager telefonen. Vi har nogen gange tid til at ringe og spørge ind til begivenheden.
     
  8. Tak gerne sponsorerne, men I får ikke spalte-plads til alle 20! 
    Vælg tre til fem af de vigtigste.
     
  9. Husk, at det, I syntes er vigtigt, måske ikke er det, et bredere publikum finder interessant.
     
  10. Journalister elsker tygget ”babymad”, da tid som bekendt er en mangelvare på underbemandede redaktioner. 
Katrine Bertelsen
(ved foredrag i HSS, 27/2-15)